پذیرش FATF درد کشور را دوا نمی‌کند
پذیرش FATF درد کشور را دوا نمی‌کند

احمد توکلی گفت: ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود، پس این امر نشان می‌دهد اوضاع بهتر نمی‌شود، بنابراین اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد. به گزارش فرهیختگان، احمد […]

احمد توکلی گفت: ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود، پس این امر نشان می‌دهد اوضاع بهتر نمی‌شود، بنابراین اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد.

به گزارش فرهیختگان، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست راهبرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور ضمن اشاره به تعهدات بین‌المللی و تصویب FATF در مجمع نکاتی را مطرح و تاکید کرد عیب بزرگی که درحال‌حاضر وجود دارد، این است که برخلاف گذشته که به شرع، عقل و سپس مصلحت رجوع می‌کردند تا وزن کار مشخص شود، اما درحال‌حاضر سراغ این نکته می‌روند که بدانند مصلحت خود آنها چیست و FATF هم از این مساله جدا نیست.

وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه را هم زیرپا بگذارد

پیش‌فرض ما در این امر این است که آیا پیوستن به FATF در بهبود اوضاع تاثیرگذار است یا خیر، به‌نظر می‌رسد وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیرپا بگذارد و به مردم کمک کند و این پیش‌فرض من است، چراکه اگر حکومت این کار را نکند ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود، بنابراین این سوال مهم است. ما اگر بتوانیم ثابت کنیم که FATF وضع را بهتر می‌کند من از آن دفاع می‌کنم اما بنده ثابت می‌کنم که FATF وضع را بهبود نمی‌بخشد.  پیش‌فرض ما این است که FATF یک نهاد سیستمی و شبکه‌ای دارای انعطاف است و هیچ‌شکل ثابتی ندارد و ممکن است در مسیر نظر خود را تغییر دهد. در واقع کشورهای غربی این کنوانسیون را ایجاد کردند تا کشورهای دنیا با هم همکاری کنند و جلوی پولشویی را بگیرند، از سوی دیگر تعیین ریاست FATF گردشی است.

 

اجرای دقیق مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی ایران

در این قضیه، راهکار کنترل تسلیحات موشکی ایران نه تحریم‌های بیشتر، بلکه اعمال قوانین سختگیرانه مالی و بانکی و اجرای دقیق‌تر مقررات FATF در جهت شناسایی منابع تامین قطعات موشکی است که از این رو چه بخواهیم یا نخواهیم FATF به‌ضرر ماست و شکی ندارم. وقتی FATF بیانیه‌ای داد که تا شهریور کار ما را تمام می‌کند و بعد پشیمان شدند و در مهر یک بیانیه‌ای دادند که صرف‌نظر از مساله پولشویی و تروریسم پیشگیری اینها مهم است و من فهمیدم باید از حزب‌الله اجتناب کنیم، لذا وقتی این حرف را بیان می‌کنند باید احتمال عقلایی بدهیم که این کار را می‌کنند.

به‌هرحال جمع‌بندی من این است که FATF برای ما مضر است، اما آیا می‌توان یک امر مضر را برای دفع ضرر بزرگ‌تر پذیرفت؟ بله، می‌توان پذیرفت. اگر ثابت کردید پذیرش FATF دفع ضرری می‌کند که بزرگ‌تر از خود FATF است می‌توانید آن را بپذیرید. ما کارهایی برای پذیرش FATF کردیم که ظاهرا درست است، ولی هنوز می‌گویم خطر FATF بیشتر است و پذیرش آن وضعیت را بهبود نمی‌بخشد.  اما در زمینه بیکاری یک وضعیت در قبل کرونا و یک وضعیت در بعد کرونا داشته‌ایم، اما هر مطلبی که عنوان می‌کنم بعد از کرونا بدتر شده است. در تابستان ۹۷ نرخ بیکاری ۱۲٫۱ درصد بود و تعداد شاغلان که کار خود را از دست می‌دادند نیز رو به افزایش بود، کسانی که کار خود را از دست می‌دهند دو نوع هستند؛ یک‌سری بیکار هستند و تحصیلات آنها تمام شده و کار ندارند و یک‌سری کار دارند و بیکار می‌شوند که از نظر سیاسی دسته دوم خطرناک‌تر از دسته اول هستند.

۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند

درمورد تسهیلات نیز متاسفانه گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده و تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند ۶۰درصد جمعیت کشور است. مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۳ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.  مطلب دیگر نقدینگی است که بسیار از آن هراس داریم، در هشت‌سال اخیر سالی ۳۰۰-۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود به این سپرده‌ها رسیده، یک مورد دیگر نیز مساله اعتماد مردم به حاکمیت است، ما نباید خود را فریب دهیم، درطول ۴۰ سال گذشته ما هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده‌ایم و اکنون در حداقل‌ترین میزان ممکن از نظر اعتماد مردم به حکومت قرار داریم.

البته اگر جنگ شود، من معتقدم مردم دفاع می‌کنند؛ چراکه آنها معترض هستند، اما وقتی حکومت را دانا، توانا و خیرخواه بدانند اعتراض نمی‌کنند و این مشروعیت می‌آورد، لذا هر حکومتی باید نزد مردم عاقل، قوی و خیرخواه تلقی شود تا مردم از آن اطاعت کنند.  من در آبان‌ماه و پیش از آن اتفاقات عنوان کردم که باید کارت هوشمند و سبد غذا و بهداشت به مردم بدهید و این نیازها را تضمین کنید، درست مانند کاری که اول انقلاب صورت گرفت که بحث کوپن بود، لذا گفتم این کار را انجام دهید و اگر نکنید باید منتظر شورش تهی‌دستان باشید. اکنون هم می‌گویم خطر بیشتر است، ولی کرونا درحال‌حاضر مانع است.

‌‌ظریف باصراحت گفت اگر FATF را بپذیریم من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود!

حال در شرایط فعلی ما می‌گوییم اگر FATF را نپذیرید، سختی کار بدتر می‌شود. اکنون سختی چیست؟ این است که پول داریم، ولی نمی‌توانیم خرج کنیم، مثل کسی که پول خود را در قلک ریخته و کلید را گم کرده است؛ در حساب‌های بانکی ما پول هست، ولی اجازه نمی‌دهند استفاده کنیم. من گفتم اگر FATF را پذیرفتیم آیا با دسته‌ای روبه‌رو هستیم که به ما تسهیلات می‌دهند؟‌ ظریف باصراحت گفت من تضمین نمی‌کنم وضع بهتر شود. پس چه کسانی این را اداره می‌کنند؟

به نظر بنده اگر مجمع برای دولت شرط بگذارد فایده‌ای ندارد، چراکه کسی به FATF به‌عنوان یک مجمع ایراد نمی‌گیرد، اما در اساسنامه FATF آمده است که اعضا می‌توانند به این حق تحفظ اعتراض کنند و با آن طرف کار نکنند، اما آمریکا و ۳۰ کشور دیگر می‌گویند این حق تحفظ به‌درد نمی‌خورد، بنابراین به اعتقاد من وضع بهتر از این نخواهد شد.

پذیرش FATF از لحاظ تاریخی، اعتقادی و تجربه برجام درد کشور را دوا نمی‌کند

وقتی وزیر خارجه ما می‌گوید هیچ‌تضمینی نمی‌دهم بعد از پذیرش FATF اوضاع بهتر شود، پس این امر نشان می‌دهد اوضاع بهتر نمی‌شود، بنابراین اگر بهتر نمی‌شود چرا باید FATF را بپذیریم؟ درحالی‌که اگر بپذیریم هزینه‌های سنگینی در پی دارد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا در ۱۳۹۷ اینستکس امضا شد که بسیار تحقیرآمیز بود و در آن ما جنس خود را به شرکتی که اروپایی‌ها اعلام می‌کردند، می‌دادیم تا آنها برای ما بفروشند و بعدا پول آن را بدهند، چرا باید عزت خود را از دست دهیم و درنهایت چیزی هم نصیب کشور نشود؟ عزت نیز مابه‌ازای سیاسی و اقتصادی دارد و امر احساسی نیست، لذا اگر کشوری عزتمند شود، موضع او در مذاکرات متفاوت است و در چانه‌زنی موضع متفاوتی دارد و حتی طمع از این کشور کم می‌شود.

استدلال من این است که به‌لحاظ تاریخی و اعتقادی و به‌دلایل تجربیات سال‌های اخیر ازجمله برجام پذیرش FATF درد ما را دوا نمی‌کند و با توجه به این موارد که شرح دادم من هم به این موضوع رای نمی‌دهم.

در این زمینه نمی‌توان به این دلیل که ته دل حضرت آقا این لوایح را قبول دارد، به آن رای داد یا به این دلیل که آقا آنها را لوایح استعماری خطاب می‌کنند، رای نداد. برای اینکه بحث مصلحت‌سنجی است. ممکن است لوایح استعماری باشد و شما بپذیرید یا خیلی عالی باشد و شما به دلیلی نپذیرید.

 

 

 

 

رآکتور اراک آماده تست سرد است/ ایران و چین در زمینه هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند گفت: ان‌شاءا… در نیمه اول امسال، تست سرد رآکتور اراک را انجام می‌دهیم.

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای گفت‌وگویی با بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

از برنامه زمانی قانون اقدام راهبردی جلوتریم

– بلافاصله پس از اعلام قانون، درخصوص مواردی که مربوط به سازمان می‌شد اقدام کردیم.

– موضوع اولین ماده قانون، تولید سوخت ۲۰ درصد بود که همان روز لازم‌الاجرا شدن قانون در دست اقدام قرار گرفت و تا امروز چیزی حدود ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم.

– در مورد مواد ۲ و ۳ که به ظرفیت ما در غنی‌سازی مربوط می‌شود و طبق آن باید ماشین‌های IR۲m و IR۶ نصب بشوند، یک دوره سه ماهه به سازمان فرصت داده شده است تا ۱۰۰۰ ماشین IR۲m را نصب کند.

– در حال حاضر ۱۰۴۴ ماشین IR۲m در شش آبشار ۱۷۴ تایی نصب شده و در حال تولید است. یک زنجیره IR۶ هم از ما خواسته شده بود که در طول همین مدت سه‌ماهه راه‌اندازی شود که در حال حاضر تولید و نصب شده است.

– ما باید این کار را طی سه ماه انجام می‌دادیم که در زمان مقرر این کار هم انجام شده است.

سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده به‌مراتب بیشتر از قبل برجام است

– تاکنون پنج تُن مواد غنی شده زیر ۵ درصد تولید کرده‌ایم که با توجه به موجودی حدود ۹ تُن قبل از برجام، می‌توانیم بگوییم بخش مهمی از موجودی قبل از برجام جبران شده است. ۵۵کیلو هم اورانیوم ۲۰ درصد داریم.

– با این حساب و با در نظر گرفتن نرخ تولید، واقعیت این است که سرعت تولید چه در نوع ۲۰ درصد و چه زیر ۵ درصد در حال حاضر به‌مراتب بیشتر از قبل برجام است.

– به عبارتی اگر در قبل از برجام ۱۳ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت تولیدمان بود، در حال حاضر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت رسیده‌ایم که همین ظرفیت نیز به سرعت در حال افزایش است.

هیچ‌یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی‌کنیم

– بر اساس ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، اگر ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون، تحریم‌ها لغو نمی‌شد که نشده است، دولت موظف می‌شد تعهدات فراپادمانی خود ازجمله پروتکل الحاقی را متوقف کند.

– در راستای همین موضوع چند روز قبل از رسیدن به مقطع دو ماهه، نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال و مراتب را اعلام کردیم و بلافاصله در زمان مقرر اقدامات لازم را انجام دادیم.

– در حال حاضر می‌توانم بگویم هیچ‌یک از تعهدات فراپادمانی را اجرا نمی‌کنیم.

رآکتور اراک آماده تست سرد است

– بحمدا… پروژه اراک پیشرفت خوبی داشته است. طراحی و ساخت تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. اگرچه قرار بود در این زمینه به ما کمک کنند و کمک آنها در حد بازبینی اولیه بیشتر نبود.

– در این پروژه در حوزه سوخت و دیگر حوزه‌ها مثل ماشین سوخت‌گذار، پمپ‌های خنک‌کننده، اتاق فرمان و خیلی موارد دیگر پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

– این رآکتور آماده تست سرد است. ان‌شاءا… در نیمه اول امسال، تست سرد را انجام می‌دهیم.

– معمولا یک‌سال پس از تست سرد، رآکتور راه‌اندازی می‌شود. امیدواریم بتوانیم آن را به‌موقع به مرحله تست سرد و راه‌اندازی برسانیم.

رآکتور اراک می‌تواند برای ده‌ها سال نیازهای کشور را کاملا پاسخگو باشد

– با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود داشته، به نظر می‌رسد این رآکتور می‌تواند به تأمین رادیوداروی مورد نیاز و کارهای تحقیقاتی به‌خصوص در زمینه آزمایش‌های بعد از پرتودهی که برای تولید سوخت‌هایی مثل سوخت نیروگاهی مورد نیاز است، کمک کند.

– این رآکتور همچنین به دلیل شار نوترونی بالایی که نسبت به رآکتور اولیه دارد، می‌تواند برای ده‌ها سال نیازهای کشور را کاملا پاسخگو باشد.

۲۰ فروردین اطلاعات بیشتری از پروژه پیشران ارائه خواهیم کرد

– پروژه پیشران به‌خوبی در حال پیشرفت است و گزارش‌های آن به طور منظم برای مقامات عالی نظام ارائه می‌شود. در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در آینده خدمت هموطنان عزیز ارائه خواهیم کرد.

– البته در نمایشگاه ۲۰ فروردین امسال در مجموعه سعدآباد اطلاعات جدیدتری در این خصوص عرضه خواهد شد.

ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند

– در سند همکاری‌های ۲۵ساله ایران و چین، حوزه‌های مختلف انرژی قید شده و انرژی هسته‌ای هم مورد اشاره قرار گرفته است.

– امیدواریم با توجه به ظرفیت و توانایی‌های چین و نیاز صنعت هسته‌ای کشور به توسعه، در حوزه‌های مختلف به‌خصوص نیروگاهی و نیروگاه‌های کوچک و متوسط همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

– در خصوص نیروگاه‌های کوچک قبلا با چین مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم به توافقاتی برسیم و کار را در زمینه همکاری‌های هسته‌ای توسعه بدهیم.

– به نظر می‌رسد ایران و چین در زمینه صنعت هسته‌ای کارهای مشترک زیادی می‌توانند داشته باشند.

– توافق ۲۵ساله زمینه توسعه همکاری‌ها در صنعت استراتژیک را برای دو کشور به‌وجود خواهد آورد.